måndag, juni 23

13 juni

Idag, fredag, var det då äntligen dags för min matlagningskurs. Vi började med att åka till en lokalmarknad, Fresh market, i Patong. Det var jag, Walter (en deltagare), Coco (guide från hotellet), en kock och en chafför.


Vi började med köttdelen av marknaden.




Efter det blev det fiskdelen...

Bläckfisk


Tigerräkor (typ 250 g/st)


Fina fiskar..


Grodor...som verkar med köttiga än vad jag hade trott.


Tigerkrabbor


Snäckor...kanske nån form av mussla. De var i alla fall levande.


Diverse sötsaker.

Frukt- och grönt


Litchies


Blandade frukter... så snyggt!



Oljor och kryddor.


Olika kurrypastes... Jag köpte både röd och grön kurry med mig hem.


Walter med Coco (guiden) och kocken.


Chilli och annat.


Sen verkar de även äta sånt som jag inte ens skulle kunna döda.


Dags för matlagning. Vi står i restaurangen och har fått på oss hela utstyrseln, som vi även får behålla.


Vår lärare.


Alla 4 rätter som vi har lagat. Vill bara påpeka att allt var färdigskuren när vi kom till vår matlagningsstation så det var mest bara att röra ihop allt. Det blev en mycket het fisksoppa (i skålarna med lock), en kall het sallad med skaldjur, stekt kött i chilli och vitlök och även stekta grönsaker. Det var i alla fall riktigt gott och en rolig upplevelse. Speciellt marknaden gjorde ett stort intryck på mig med alla fantastiska råvarorna som gick att köpa för nästan inga pengar.


Utsikten från vår balkong. Vi hade faktiskt lite havsutsikt men det syns inte på den här bilden.


Utsikten över poolen.


En väldigt rolig bild på Robert där han ser ut att vara inklippt, men som ni ser på bilden ovan så var vi verkligen där.

Inga kommentarer: