onsdag, juni 18

hemma igen

Vi kom hem igår efter en lång flygning från Thailand, men det var absolut värd det. Vilket land, helt fantastiskt!! Maten var lika bra om inte bättre än vad jag hade trott, hur ska jag någonsin kunna äta thailändsk mat hemma?!

Men innan jag sätter igång och lovordar landet ännu mer så kan jag ge er en "snabb" resumé av vår resa.

Allt började för fryg 1,5 vecka sen med avresan från Arlanda, där vi klev på planet strax efter kl.1 på natten. Efter 10,5 timme landade vi lokaltid kl.17 i Phuket City och klev på vår transferbuss till Karon Beach. Vårt hotell är ett litet paradis, snyggt och modernt inredd med tre pooler på området. När vi kom upp på rummet stod champagnen på kylning, en nötcrèmestårta stod framme och sängen var beklädd med roda små blommar i hjärtform samt två svanar av handdukar som pussades. Vi hade ju nämt till resebolaget att det var vår bröllopsresa och deninformationen hade tydligen kommit fram.

De första dagarna var det molnigt och lite regn, men det är ju så varmt i luften att man verkligen inte bryr sig om något sånt. Vi passade på att ha det mysigt, bada i poolen och äta riktigt god thailändsk mat på olika restauranger runt Karon Beach. På kvällarna hängde vi på en irländsk pub "Angus O´tools" som låg ett stenkasst från hotellet och tittade op fotboll. Där träffade vi ett irländskt par, som skulle åka runt i Asien i 7 månader,som hetter Jay och Clare. Vi lyckades supa ner oss helt askalas med de den kvällen och var hyffsad sega när vi mötte upp de på Kata Beach dagen efter.

I slutet av veckan blev vädret mycket bättre och vi hade några riktigt soliga dagar, så lite solbränna lyckades jag få. Annars stod resan mest i matens tecken. Jag anmälde mig nämligen till en matlagningskurs på hotellet, så på fredagen så for vi iväg till den lokala marknaden i Patong, sk. Fresh Market, och tittade runt på allt gott. De hade olika sektioner för kött, fisk, grönsaker och frukt samt olika stånd med kryddor och annat. Jag köpte med mig båce grön och röd kurrypaste och lite annat. Tillbaka på hotellet så fick jag laga 4 rätter som Robert sedan också fick smaka på.

På måndag var det dags för hemresan som gick via Al Ain i Förenade Arabemiraterna, där vi var typ en timme mitt i natten.

Det är drygt att flyga så långt, speciellt med charter. Man sitter trångt och väcks konstant för nya måltider och dryckesinköp, men om man bara tänker tillbaka på Thailand så känns allt super.

Nu när vi är hemma igen börjar planeringen av bröllopet på riktigt... vi väntar med spänning på att alla ska osa.

Inga kommentarer: