måndag, juni 23

midsommar

Jag började midsommar med att ta mig en tur ut i skogen och plocka blommor till bordsdekorationen. Skogen hade ganska mycket att erbjuda som ni ser.



Jag gjorde en grupp av 7 sorters blommor i mitten av bordet, det är i sådana här lägen som mina grappaglas verkligen kommer till användning. Vi skulle äta skaldjur så jag förberedde en liten tvättskål till varje person, bara lite vatten och en citronskiva och till dekoration lite blommor. Servettringen från Indiska fick lite grönt i sig för att göra det ännu mer somrigt. Nedanför följer lite detaljbilder från dukningen.





Efterrätten blev en riktig god cheesecake med hallon och blåbär på. Glömde dock att fota sluresultatet så ni får nöja er med en bild direkt efter att den har blivit tagen ur ugnen. Vill ni ha receptet (som många vill ha efter att ha smakat den) så kolla efter Systrarna sötas kokbok där det finns med. Väldigt enkelt recept som blir sjukt gott!!


Middagen blev en knytis med Micaela och Mattias som hade fixat skaldjur med tillbehör. Jag hade gjort en Västerbottenspaj (min första), gräslöksmajonäs (hemmagjort) och en sallad med både melon och jordgubb.


Micaela tar för sig av alla läckerheden. Jag har dukat upp maten på bufféskåpet då detta inte skulle rymmas på matbordet, särskilt inte med dekorationen.


Min tallrik fylld med smått och gott.



Efter middagen spelade vi TP och Micaela vann till slut även om det blev en jämn match. En helt underbar midsommar!!

Inga kommentarer: