onsdag, maj 2

nu vinner vi...

Kampanjen är nu i full gång. Första dagen ute bland eventuella väljare för att se vem som går att övertyga. Kände mig lite blyg först, ni vet sådär obekväm över att bara gå fram till viltfrämmande människor och störa dem mitt i lunchen. Det släppte lite sen och jag tror att jag till och med lyckades värva en väljare till partiet. Skönt att inte misslyckas helt.

Blyghet är kanske inte det de flesta skulle förknippa med mig. I det dagliga livet och särskilt på jobbet uppfattas jag inte som sådan. Jag brukar sällan undvika en diskussion. Det som är svårt med kampanjandet är att de jag möter inte har valt att prata med mig och i många lägen nog helst skulle de vilja slippa. De vill inte ingå livliga diskussioner om utbildningskvalitet eller campusfrågor, vilket mina kollegor glädjeligen gör. Det är trist men sånt är läget och det respekterar jag.

Igår fick jag en bra laddning inför kårvalet. Det var 1a maj så H, C och jag drog ner på vänsterns torgmöte nere vid Apberget. Det var riktigt nice. Fanorna vajade i strålande solsken (och lite blåst) och ordet kamrater blev flitigt använt av talarna. Internationalen fick avsluta allt. Efter det hade vi dock glömt att detta var arbetarnas dag och att alla skulle vara lediga en sådan viktig dag som 1a maj så vi shoppade runt i de få butikerna som hade öppet. Mycket trevligt men kanske lite av ett hyckleri.

Kvällen avslutades (nästan) med middag hos bror. Underbart att själv vara gäst, det sker ju så sällan. Borde verkligen bli bättre på att vara gäst än att ständigt stå där som värd. Tror jag byter nu. Fick i alla fall en underbar vegetarisk tacco-makaroni-låda med fräsch sallad och till efterrätt bärpaj med vaniljevisp.

Efter det gick jag nog vilse - eller hoppas att det var förklaringen varför jag hamnade i "kollektivet". Det är nog både första och sista gången. Lyckades nog sätta punkt för både det ena och det andra. Fattar inte att vissa inte förstår att jag även är en privatperson. Blev väldigt less.

Riktiga avslutet blev Js nya lägenhet (med doft) med balkong för mina örter. Han har ju lovat att jag fick odla där. Utsikten var härlig men klockan över midnatt. Knata hem gick ju fort så jag hann även betala mina räkningar. För övrigt hatar jag CSN och den nya regeringen (tydligen ingår det "nya arbetarpartiet" i den) för den höjda avgiften till a-kassan. Tror jag blir arbetslös bara för att.


I den strålande solen stod Han där och vinkade, inom mig bor en fjortis

Inga kommentarer: